kajata:
miért & hogyan ?
Célkitûzéseink:
Nemzetközi, keresztény baráti kör vagyunk. Mindenkit
szívesen látunk, aki a következõ célokkal
és szabályokkal alapvetõen egyetért.
Felekezetközi közösséget alakítunk, egy bizonyos
földrajzi és történelmi környezetben alakultunk.
Ebbõl a környezetbõl kiindulva, szeretnénk kitalálni,
mi az Egyház és hogyan élhetünk ma aszerint a
kiírthatatlan valóság szerint, amely "Krisztus Teste".
Tudatosan figyelünk minden fontosabb keresztény hagyományra.
Egyidõben azok mondanivalójára is kiváncsiak
vagyunk, akik nem tartoznak keresztény egyházhoz. Az un.
ökumenének egy idõben a vezetõk között
és az egyszerû emberek között kell megtörténnie.
Ezért az utcára szeretnénk vinni az ökumenét.
-
Gyerünk a forrásokhoz!
Az elsõ lépés a személyes és családi
gyökereink feltárása. Mindegyikünknek többé-kevésbé
megvan a saját nemzeti, vallási és mûveltségi
háttere. Ez néha szerteágazik és összefonódik,
mint a felekezetileg és kulturailag vegyes családoknál
figyelhetõ meg. Elõfordul, hogy feszültséggel
viszonyulunk azonosságunkhoz, vagy hogy akár szakítunk
családi, vallási vagy nemzeti hátterünkkel. Közép-Európában
a két háború olyan helyzetet teremtett, amelyben a
nemzetek viszálya és a kisebbségi komplexusok ütköznek
az európai egység álmával. Mindazonban hozzá
szeretnénk járulni az egészséges azonosság
és a valós felfogás kialakulásához saját
magunkról. Kérdezzük meg magunktól, vajon hol
rejlenek hagyományainkban az élõ vizek forrásai
és vajon hogyan aknázhatjuk ki ezeket a forrásokat.
Ez nem nosztalgikus visszafordulást jelent, hanem a jövõ
érdekében újra fedezzük fel a maradandó
értékeket.
-
Ismerni és megérteni a többieket
Ugyanakkor más hagyományokra is figyelünk, nem csak
a miénkre: más keresztények, a szomszédos és
más, távolabbi népek hagyományaira. Beszélgetéssel,
megismerkedéssel és a másik istentiszteletében
való részvétellel legalább kezdetlegesen szeretnénk
jobban megérteni a másikat. Így a meglévõ
elõítéleteket ismerjük fel, hogy változtathassunk
rajta. Helyeseljük az erõs, egészséges azonosságot,
vagyis meg akarjuk ezt erõsíteni. A megosztott emberségünk
és hitünk eközben marad a legfontosabb. Ezért még
nem tagadjuk, vagy elmossuk a különbségeket.
-
Rátalálni a közös nyelvre
Jelenleg még nem ott tartunk, hogy közös nyelvünk
lenne. Sok vonatkozásban még más-más világban
élünk. Az egyházon kívülieket pedig nem
igazán érdekelnek azok a történelmi sérelmek
és ellentétek, melyek az egyházak életében
újra elõtérbe kerültek. Nem szeretnénk
semmit sem erõltetni, hanem történelmi folyamat részeként
fogjuk fel magunkat. A keresztény egység nem az emberi becsvágy
tárgya, hanem csakis a Szent Lélek mûve. Egy olyan
egyszerû életformát célozzuk meg, amely magától
beszélõ, amely életképes, s összhangban
van az evangélium szellemével. Ez kedvezõ hatással
bír az egységre való törekvésre is. Az
Egyház prófétai jelképe kívánunk
lenni, s egy olyan közös nyelvet igyekszünk felfedezeni,
amely komoly elõrelépeseket megkönnyítene az
egyházak és a társadalmak részére.
-
Alapelvünk:
Az igazság erõsebb, akkor fog érvényesülni,
ha - Jézus Krisztust követve - mi is engedjünk magunkat
vezérelni a szeretettõl, az igazság és az igazságosság
iránti vágyunktól. Induljunk ki a Bibliából,
mint Isten igejébõl, közben legyünk nyitottak a
más forrásokból származó bölcsesség
iránt is. Példánk Keresztelõ Sz.János.
Mint prófétai közösség saját magunkat
és másokat Krisztussal, az Isten Bárányával
való találkozásra szeretnénk felkészíteni.
Ebbõl a találkozásból fakadóan várjuk
a végsõ megoldást, a megváltást.
Hogyan...
valósítsuk meg mindezt, ez itt a kérdés. Emberek
vagyunk, akik elköteleznek magukat saját hagyományuk
mellett és a mindenkori egyházi vezetéssel együttmûködnek.
Mint baráti kör viszont szigorúan függetlenek vagyunk.
Jelenleg nem is lehet tagja senki, mivel szervezetünk sincs. Így
tagsági díj sincs, adományokat nem fogadunk, a találkozók
és a kiadványok költségeinek egy részét
közös kassza fedezi. Csak eljöhetsz és saját
magadat oszthatol meg a közösséggel. Mostanában
még csak István testvér lakik Kajatán állandó
jelleggel. Fordítóként és tolmácsként
keresi meg a kenyerét és hozzájárul a közösség
kialakításához. Társadalmi munkával
segítenek a közösség barátai. Amikor létre
fog jönni az életközösség, minden tagjának
szakmája is lesz, hogy fenntartsa magát és hozzájáruljon
a közjóhoz (pl. vendégszoba, tábortelek a portán).
Alapvetõ szabályok a kajatai együttlétekhez:
-
Minden ember iránt nyitott, keresztény közösség
vagyunk.
-
Aki részt kíván venni ebben a közösségben,
megteheti anélkül, hogy saját identitását
megtagadja.
-
Kajatán a jelentõsebb keresztény tradíciók
mind jelen vannak. Tanácsoljuk, hogy mindenki úgy vegyen
részt a vallási és társasági rendezvényeken,
ahogyan ezt lelkiismerete megengedi. El is várjuk, hogy a másik
lelkiismeretét tiszteletben tartsd.
-
Minden résztvevõ azzal a szándékkal jöjjön
el, hogy a lehetõ legjobban használja ki ezt a kis idõt
- amellett, hogy jól is érezze magát a tábori
nagycsaládban. Ennek érdekében egyrészt elvárjuk,
hogy lehetõségeid szerint járulj hozzá a közösség
javához. Másrészt szeretnénk, hogy vallásodat,
erkölcsi meggyõzõdésedet, nemzetedet méltóan
képviseld, és hogy tanulj meg egy darabig a másik
cipõjében járni.
-
A találkozók nemzetköziek. Nem tilos, hazafiasnak lenni.
Számunkra a hazaszeretet azzal jár, hogy a más nemzetiségiekben
is legelõször az embert, a barátot, a testvért
látjuk. Miközben itt tartózkodsz, ez a magatartás
elengedhetetlen.
-
Elvárjuk, hogy a falusi közösség, valamint a környezet
védelméhez járulj hozzá viselkedéseddel.
Szigorúan tartsd tiszteletben a másik és a közösség
javait. A résztvevõk életkörülményei
nagyon különbözhetnek. Felhívjuk szíves figyelmeteket
arra, hogy - bár az igényekre igyekszünk figyelni -
a tábornak a felszerelése meglehetõsen egyszerû
és komfort nélküli.
-
Mint ökumenikus jellegû közösség, a vallások
és a kultúrák egymás iránti megértését,
toleranciáját kívánjuk elõsegíteni
- kényszer és mesterséges keveredés nélkül.
Ugyanakkor Keresztelõ János példája arra hív
fel minket, hogy szálljunk magunkba és igazi, alapvetõ
döntésekre jussunk el: hogy készüljünk az
Úr Jézus Krisztussal való találkozásra.
A közösség története
Egy fiatal kispap Genfben az ottani magyarokkal ismerkedik össze.
Összebarátkozik a magyar nyelvvel és kultúrával
is úgy, hogy Stefan Neumann-t Istvánként kezdték
emlegetni. István fiatalkora tele volt
izgalommal. Az Egyházban és az utcán nõtt fel
párhuzamosan. Adventista szûlei példaképei lettek
a hitéletben. Másik vezérlõje a kiváncsisága.
Számos személyes kapcsolat révén rádöbben
arra, hogy máshol is vannak õszinte keresztények és
emberek. Az ökumenikus mozgalom egyre jobban érdekli. Éveken
keresztül foglalkoztatja a katolicizmus is. Tanulmányai vége
felé gyakorló római katolikus lesz anélkül,
hogy hátat fordítana adventista szülei hitének.
Így már nem lehet pap, de vannak más szakmai lehetõségei.
Abban az idõben egy kis zempléni faluba vetõdik. Ott
szeretne egy kis gondolkodási idõt nyerni, de másképpen
alakul. Elmeséli barátainak, hogy valamikor majd a faluban
lehetne táborozni. Erre összegyûlnek az ötletek,
ökumenikus kezdeményezés lesz belõle. István
szintén lelkesedni kezd és hamar elhatározza, hogy
véglegesen odaköltözik és teljes figyelmét
szenteli ennek az ügynek. Egy éven át ott éldegél
"túristaként": dolgozik, figyel, imádkozik, segít,
körbelátogatja a környezõ falvakat és templomokat.
Beszélget és levelezik sok-sok régi és új
baráttal. Az ötleteket összegyûjti és rendezi.
Amit ezeken az oldalakon megtalálsz, ennek a folyamatnak, valamint
az elmúlt hónapok tapasztalatainak eredménye. 1996
elején István barátaival körlevelet kezd szerkeszteni,
a kajatai követet. Létrejönnek
az elsõ helyi csoportok, vagy kapcsolatok már létezõ
kisközösségekkel és egyéni barátokkal.
A kajatai közösség még gyermekcipõben
jár. Növekvõ ismertségnek örvend, mint elsõ
sorban fiatalok által frekventált ökumenikus csoport.
Az elsõ nehézségeket tapasztaltunk református
lelkészek egy csoportja részérõl. (Nem a helyi
lelkészekrõl van szó.) A rendõrség és
más tényezõk segítségével el
próbáltak zavarni a faluról, állítólag
mert veszélyeztetve vélték ennek református
jellegét. Csak az sikerült nekik, hogy egy idõre zavart
keltsenek, s mi is jobbnak tartottuk, hogy nagyobb talkozóinkat
egyelõre nem Kajatán rendezzük meg. Talán ez
is hozzájárult a helyi csoportmunka megerõsítéséhez.
Rosszhiszemûségük viszont akaratlanul oda vezetett, hogy
itt "honosodtunk meg". Közben néhány, lelki színvonallal
és nyitottsággal rendelkezõ protestáns lelkésszel
sikerült együttmûködnünk.
A következõ két esztendõ során sok
terv és elképzelés még nem valósult
meg. Megtartjuk viszont az eredeti célkitûzéseket,
az indokolt rugalmasság mellett. Az a tendencia érvényesült,
hogy a nagyobb szervezések káoszba, vagy teljes kudarcba
fulladtak, miközben az informális találkozók
és a túratáborok a legsikeresebbek voltak. 1997 és
1999 között számos vendég keresett fel Kajatát,
legtöbbször spontánul, egyszerre 15-nél nem többen,
egy-két újságíró is csatlakozott a váratlan
vendégekhez. Az egyhetes találkozók még nem
sikerült minta szerint megszerveznünk,
de a közösségi ház belsõ felújítása
és közmûvesítése révén megteremtettük
ennek külsõ feltételeit. 1998. június 24-én
a káosz kellõs közepén, de összejöttünk
a helyi hívek és fiatalok közül néhányan,
hogy három helyi pap (r.k. plébános, adventista és
piarista szerzetes) közremûködésével szenteljük
a házat. A szertartásokat remekül sikerült egymáshoz
illeszteni, amit a Zemplén TV, néhány interjúval
színesítve többször is közvetítette.
"kajata" részt vett abban a folyamatban, amely
Grácban az 1997 évi Európai Ökumenikus Találkozóhoz
vezetett, itthon Magyarországon és ott helyben jelen voltunk
standdal és mûhellyel. Érdekes módon az ott
létrejött kapcsolatok szinte kizárólag magyarok
és kelet-europaiak részérõl bizonyultak tartósnak,
legtöbbször olyan emberekrõl volt szó, akik már
hallottak rólunk. A nyugat-európaiak érdeklõdése
általában felszínesnek bizonyult, hiszen a kiosztott
anyagok ellenére nem érkeztek visszajelzések. Összesítve,
Grác mégis komoly benyomást hagyott bennünk,
lelkileg is, de azért is, mert ott elõször, mint közösség
léptünk egy nagyobb nyilvánosság elé.
Többen a gráci részvevõk közül most
is aktív kajatiak. Új meghatározást is találtunk
kajatának: "GRAZ kis lángon, egész éven
át!"
1999-ben egy másik nagyobb erõfeszítésre
került sor, minek az ötlete tulajdonképpen a közösségben
látta a napvilágot, viszont a megszervezésében
csak részt vállaltunk benne, ez messze túlmutatott
a közösségen - attól eltekintve, hogy István
testvér vállalta a titkárság mellett az anyagi
kockázatot is. A Csönd-és-vásár
nagyszabású, egyhetes rendezvénysorozatnak készült
és elsõ sorban pályakezdõknek szólt.
Három napos túra és lelkigyakorlatból, valamint
háromnapos kiállításból állt
(volna!). Ténylegesen csak a keretprogram valósult meg. (Visszatekintés
a legelsõ "vásárra".)
A "vásár" egyik mottóját programunk is lehetne:
2000 éve hív a názáreti ács! Egyik célunk
a hivatás és azonosság megerõsítése,
a másik a közeledés nemzetek és keresztény
hagyományok között. Ennek érdekében a belsõ
összetartással, egységgel is kell törõdnünk.
Késõ 1998-tól István testvér megismerkedett
a HÁLÓ elnevezésû
katolikus szervezett néhány képviselõjével,
elõször az interneten, majd személyesen is. A kommunizmus
megbukása óta nagy erõfeszítéseket fejtettek
ki a katolikus (és ökumenikus) kisközösségek
és lelkiségek összefogása érdekében
a Kárpátok térségében. Tehát
van párhuzamosság a HÁLÓ és kajata
célkitûzései között. Ezért 1999-tõl
tervbe vettünk, hogy részben együttmûködjünk,
illetve összehangoljuk tevékenységeinket. Ki tudja -
azon kívül, hogy elkerülünk a felesleges munkát
és a párhuzamos struktúrákat, talán
sikerül ösztönözni a protestánsokat, ortodoxokat,
adventistákat, hogy saját HÁLÓjukat fejlesszék
ki? Ezek mellett kajata egyfajta szuper-háló
szerepet tölthetne be. Mellesleg mindkét csoportosulás
arra törekszik, hogy külföldi kapcsolatait építse
ki.
Valóban, hív az Ácsmester, az Emberfia, Krisztus
Megváltónk. Hív minket haza. Maranatha!
Rövid
ismertetõ
Baráti körünk kétféle
okból jött létre:
1. a keresztény hagyományok és
a nemzetek közötti hídverés, az azonosság
és az összetartás megerõsödése; 2.
hídverés a társadalom (=emberek) és az egyházak
között.
Az egyetemes Egyházat úgy szeretnénk
szolgálni, hogy közben kiderüljön: az Egyház
az emberért van, nem az ember az egyházért.
Módszerek: helyi csoportok (kisközösségek)
támogatása; egyhetes találkozók és egyéb
rendezvények; lelkiségi, társadalmi, kulturális
elkötelezettség.
Röviden:
kajata egy felekezetközi, nemzetközi, emberközeli
mûhely.
Mindezt közösen hozzuk létre,
egyetlen felekezet, vagy lelkiség sem teheti rá kezét,
de mindegyik egyházat és lelkiségi közösséget
szolgáljuk, azaz kajata mindenkié. A
kajatai követ címû
körlevél egyrészt a közösségi életet
tükrözi, másrészt a térségünkben
és földrészünkön élõk közötti
összetartást jelképezi, mivel - elsõ sorban a
Kárpát-medencében - minden közösség
(falu, lakónegyed, egyházközség, társadalmi
szervezet stb.) legalább 1-2 tagjának el szeretnék
jutatni. |
Vissza a kezdõ laphoz